Členenie jednotlivých kategórií vozidiel: |
|
Kategória vozidiel
L |
|
Motorové vozidlá s menej ako
štyrmi kolesami a štvorkolky: |
|
|
L1e -
malý motocykel,
t. j. dvojkolesové vozidlo s najväčšou konštrukčnou
rýchlosťou neprevyšujúcou 45 km.h-1, ktorého zdvihový
objem valcov neprevyšuje 50 cm3 v prípade spaľovacieho
motora alebo najväčší trvalý menovitý výkon nie je väčší
ako 4 kW v prípade elektrického motora. |
|
|
L2e -
malý motocykel, t. j. trojkolesové
vozidlo s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou
neprevyšujúcou 45 km.h-1, ktorého: |
|
zdvihový objem valcov
neprevyšuje 50 cm3 v prípade zážihového motora alebo |
|
najväčší čistý výkon nie je
väčší ako 4 kW v prípade iného spaľovacieho motora alebo |
|
najväčší trvalý menovitý
výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického
motora. |
|
|
L3e -
motocykel, t. j. dvojkolesové vozidlo
bez postranného vozíka vybavené motorom, ktorý má
zdvihový objem valcov väčší ako 50 cm3, ak ide o typ
spaľovacieho motora, a/alebo s najväčšou konštrukčnou
rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1. |
|
|
L4e -
motocykel, t. j.
dvojkolesové vozidlo s postranným vozíkom vybavené
motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50
cm3, ak ide o typ spaľovacieho motora, a/alebo s
najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1. |
|
|
L5e -
motorová trojkolka, t. j. vozidlo s
tromi symetricky usporiadanými kolesami vybavené
motorom, ktorý má zdvihový objem valcov väčší ako 50
cm3, ak ide o typ spaľovacieho motora, a /alebo s
najväčšou konštrukčnou rýchlosťou vyššou ako 45 km.h-1. |
|
|
L6e -
ľahká štvorkolka,
t. j. motorové vozidlo so štyrmi kolesami s
nasledujúcimi charakteristikami: |
|
hmotnosť v nenaloženom stave
je menšia ako 350 kg, do ktorej sa nezapočítava hmotnosť
batérií v prípade elektrických vozidiel, ktorých
najväčšia konštrukčná rýchlosť nie je vyššia ako 45
km.h-1 a |
|
ktorých zdvihový objem
valcov neprevyšuje 50 cm3 pri zážihových motoroch alebo |
|
ktorých najväčší čistý výkon
neprevyšuje 4 kW v prípade iných spaľovacích motorov,
alebo |
|
ktorých najväčší trvalý
menovitý výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade
elektrického motora. |
Tieto vozidlá musia spĺňať
požiadavky platné pre trojkolesové mopedy kategórie L2e,
pokiaľ nie je špecifikované inak. |
Hore |
|
Kategória vozidiel M |
|
Motorové vozidlá s najmenej
štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu
cestujúcich: |
|
|
M1
- vozidlá projektované a konštruované na prepravu
cestujúcich, najviac s ôsmimi sedadlami okrem sedadla
pre vodiča. |
|
|
M2
- vozidlá projektované a konštruované na prepravu
cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla
pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou
neprevyšujúcou 5000 kg. |
|
|
M3
- vozidlá projektované a konštruované na prepravu
cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla
pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou
vyššou ako 5000 kg. |
Pozn. Pri rozhodovaní o
zaradení vozidla do kategórie M a N sa považuje za
miesto na prepravu osôb miesto pre osobu sediacu,
ležiacu, stojacu alebo miesto s trvalými úchytkami
ukotvenia sedadla, pričom nie je rozhodujúce, či sedadlo
na tomto mieste je alebo nie je umiestnené.
|
|
|
Kategória vozidiel
N |
|
Motorové vozidlá s najmenej
štyrmi kolesami projektované a konštruované na prepravu
tovaru: |
|
|
N1
- vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru
s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou
neprevyšujúcou 3500 kg. |
|
|
N2
- vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru
s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako
3500 kg, ale neprevyšujúcou 12 000 kg. |
|
|
N3
- vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru
s najväčšou prípustnou celkovou |
Pozn. V prípade ťažného
vozidla určeného na spojenie s návesom alebo prívesom so
stredovou (ými) nápravou (ami) sa za hmotnosť na účel
klasifikácie vozidla považuje hmotnosť ťažného vozidla v
prevádzkovom stave zvýšená o hmotnosť zodpovedajúcu
najväčšiemu statickému vertikálnemu zaťaženiu
prenášanému na ťažné vozidlo návesom alebo prívesom so
stredovou(ými) nápravou(ami) a prípadne o najväčšiu
hmotnosť nákladu ťažného vozidla. |
|
|
Kategória vozidiel
O |
|
Prípojné vozidlá (vrátane
návesov) sa členia na: |
|
|
O1 -
prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou
hmotnosťou neprevyšujúcou 750 kg, |
|
|
O2
- prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou
hmotnosťou vyššou ako 750 kg, ale neprevyšujúcou 3500
kg, |
|
|
O3 -
prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou
hmotnosťou vyššou ako 3500 kg, ale neprevyšujúcou 10000
kg, |
|
|
O4 -
prípojné vozidlá s najväčšou prípustnou celkovou
hmotnosťou presahujúcou 10000 kg. |
Pozn. V prípade návesu alebo
prívesu so stredovou(ými) nápravou(ami) sa za najväčšiu
hmotnosť na účel klasifikácie prípojného vozidla
považuje hmotnosť zodpovedajúca vertikálnemu statickému
zaťaženiu prenášanému na vozovku nápravou alebo
nápravami plne naloženého návesu alebo prívesu so
stredovou(ými) nápravou(ami), pripojeného k ťažnému
vozidlu.
|
|
|
|
Terénne vozidlá
(symbol G) |
|
|
M1G
- vozidlá kategórie M1 a |
|
|
N1G
(< 2 t) - vozidlá
kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou
neprevyšujúcou 2000 kg sa považujú za terénne vozidlá,
ak: |
|
je najmenej jedna predná
náprava a najmenej jedna zadná náprava konštruovaná tak,
že môžu byť poháňané súčasne, vrátane vozidiel, pri
ktorých môže byť pohon jednej nápravy vypínateľný, |
|
sú vybavené najmenej jedným
uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením,
ktorým sa dosiahne podobný účinok, a ak vypočítaná
stúpavosť sólo vozidla je najmenej 30 %. |
|
najväčší trvalý menovitý
výkon nie je väčší ako 4 kW v prípade elektrického
motora. |
Okrem toho musí byť
splnených aspoň päť z nasledujúcich šiestich
požiadaviek: |
|
predný nájazdový uhol je
najmenej 25o, |
|
zadný nájazdový uhol je
najmenej 20o, |
|
prechodový uhol je najmenej
20o, |
|
svetlá výška pod prednou
nápravou je najmenej 180 mm, |
|
svetlá výška pod zadnou
nápravou je najmenej 180 mm, |
|
svetlá výška medzi nápravami
je najmenej 200 mm. |
|
|
N1G (> 2t) -
vozidlá kategórie N1 s najväčšou prípustnou celkovou
hmotnosťou presahujúcou 2000 kg a |
|
|
N2G
- vozidlá projektované a konštruované na prepravu tovaru
s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou vyššou ako
3500 kg, ale neprevyšujúcou 12000 kg a |
|
|
M2G
- vozidlá projektované a konštruované na prepravu
cestujúcich, s viac ako ôsmimi sedadlami okrem sedadla
pre vodiča, s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou
neprevyšujúcou 5000 kg a |
|
|
M3G
(< 12t) - vozidlá
kategórie M3 s najväčšou prípustnou celkovou hmotnosťou
do 12000 kg, sa považujú za terénne vozidlá, ak sú buď
všetky |
|
ich kolesá poháňané súčasne,
vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon jednej
nápravy vypínateľný, alebo ak |
|
sú splnené nasledujúce tri
požiadavky: |
|
|
najmenej jedna predná
náprava a najmenej jedna zadná náprava sú poháňané
súčasne, vrátane vozidiel, pri ktorých môže byť pohon
jednej nápravy vypínateľný, |
|
|
sú vybavené najmenej jedným
uzáverom diferenciálu alebo najmenej jedným zariadením s
podobným účinkom, |
|
|
vypočítaná stúpavosť pre
sólo vozidlo je najmenej 25 %. |
Hore |
|
Kategória vozidiel T - (kolesové traktory) |
|
|
T1
- kolesové
traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do 40
km.h-1 s nápravou, ktorá je najbližšie k vodičovi a má
minimálny rozchod aspoň 1150 mm, s prevádzkovou
hmotnosťou väčšou ako 600 kg a so svetlou výškou
maximálne 1000 mm, |
|
|
T2
- kolesové traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou
do 40 km.h-1, s rozchodom kolies do 1150 mm, s
prevádzkovou hmotnosťou väčšou ako 600 kg a so svetlou
výškou do 600 mm. Ak však výška ťažiska traktora (meraná
od zeme), vydelená priemerným minimálnym rozchodom
kolies každej nápravy presiahne 0,90, potom je najväčšia
konštrukčná rýchlosť obmedzená na 30 km.h-1, |
|
|
T3 -
kolesové traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou do
40 km.h-1 a s prevádzkovou hmotnosťou do 600 kg, |
|
|
T4
- kolesové
traktory na špeciálne účely s najväčšou konštrukčnou
rýchlosťou do 40 km.h-1, ktoré sa členia na: |
|
T4.1
- traktory s veľkou svetlou výškou, určené na prácu s
vysoko rastúcimi plodinami, napr. vínnou révou. Ich
vzhľad a zvýšený podvozok alebo časť podvozku im
umožňuje pohybovať sa rovnobežne s radom plodín a nad
nimi, pričom môže mať medzi kolesami viac radov plodín.
Sú určené na prepravu alebo pohon prístrojov, ktoré môžu
byť namontované vpredu, medzi nápravami, vzadu alebo na
plošine. Keď je traktor v pracovnej polohe, svetlá výška
meraná kolmo na rady plodín je väčšia ako 1000 mm. Ak
však výška ťažiska traktora (meraná od zeme, s použitím
normálnych pneumatík), vydelená priemerným minimálnym
rozchodom kolies každej nápravy presiahne 0,90, potom
najväčšia konštrukčná rýchlosť nesmie prekročiť 30
km.h-1, |
|
T4.2
- traktory s nadmernou šírkou charakterizované veľkými
rozmermi, špeciálne určené na prácu na veľkých
poľnohospodárskych plochách, |
|
T4.3
- traktory s malou svetlou výškou poľnohospodárske alebo
lesné traktory s pohonom štyroch kolies, ktorých
vymeniteľné zariadenie je určené na práce v
poľnohospodárstve alebo lesnom hospodárstve a ktoré sú
vybavené nosným rámom, jedným alebo viacerými vývodovými
hriadeľmi, ich najväčšia prípustná celková hmotnosť nie
je väčšia ako 10000 kg a pri ktorých pomer tejto
hmotnosti k prevádzkovej hmotnosti je menej ako 2,5.
Okrem toho výška ťažiska týchto traktorov (merané od
zeme, s použitím normálnych pneumatík) nad zemou je
menšia než 850 mm, |
|
|
T5 - kolesové
traktory s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou viac ako 40
km.h-1. |
Hore |
|
Kategória vozidiel C - (pásové traktory) |
|
|
C1 až C5 - pásové
traktory,
ktoré sa pohybujú a riadia pomocou pásov a ktorých
kategórie sú definované analogicky s kategóriami T1 až
T5. |
Hore |
|
Kategória vozidiel R |
|
Prípojné vozidla za traktory
sa členia na: |
|
|
R1
- prípojné vozidlá, pri ktorých súčet najväčšej
prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu neprevyšuje
1 500 kg, |
|
|
R2
- prípojné vozidlá, pri ktorých je súčet najväčšej
prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 1
500 kg a menej ako 3 500 kg, |
|
|
R3
- prípojné
vozidlá, pri ktorých je súčet najväčšej prípustnej
hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 3 500 kg a
menej ako 21 000 kg, |
|
|
R4 -
prípojné vozidlá, pri ktorých je súčet najväčšej
prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu viac ako 21
000 kg. |
|
Každá kategória prípojného
vozidla je ďalej označená aj písmenom „a“ alebo „b“
podľa svojej najväčšej rýchlosti: |
|
|
„a“
pre prípojné vozidlá s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou
rovnou alebo menšou ako 40 km.h-1, |
|
|
„b“
pre prípojné vozidlá s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou
väčšou ako 40 km.h-1. |
|
|
Príklad:
Rb3 je kategória
prípojných vozidiel, pri ktorých je najväčšia prípustná
celková hmotnosť na nápravu viac ako 3500 kg, no
neprevyšuje 21000 kg a ktoré sú konštruované tak, aby
mohli byť ťahané traktorom kategórie T5. |
Hore |
|
Kategória vozidiel S |
|
Ťahané vymeniteľné stroje za
traktor sa členia na: |
|
|
S1
- ťahané vymeniteľné stroje určené pre poľnohospodárstvo
alebo lesné hospodárstvo, pri ktorých súčet najväčšej
prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu neprevyšuje
3 500 kg, |
|
|
S2
- ťahané vymeniteľné stroje určené pre poľnohospodárstvo
alebo lesné hospodárstvo, pri ktorých je súčet najväčšej
prípustnej hmotnosti pripadajúcej na nápravu väčší ako
3500 kg. |
|
Každá kategória ťahaného
vymeniteľného stroja je ďalej označená písmenom „a“
alebo „b“ podľa svojej najväčšej konštrukčnej rýchlosti: |
|
|
„a“
pre ťahaný vymeniteľný stroj s najväčšou konštrukčnou
rýchlosťou rovnou alebo menšou ako 40 km.h-1, |
|
|
„b“
pre ťahaný vymeniteľný stroj s najväčšou konštrukčnou
rýchlosťou väčšou ako 40 km.h-1. |
|
|
Príklad:
Sb2 je
kategória ťahaného vymeniteľného stroja, pri ktorom je
súčet najväčšej prípustnej hmotnosti pripadajúcej na
nápravu viac ako 3500 kg a ktorý je konštruovaný tak,
aby mohol byť ťahaný traktorom kategórie T5. |
Hore |
|
Kategória pracovných strojov P |
|
|
PS
- pracovný stroj samohybný je zvláštne vozidlo s
vlastným zdrojom pohonu, konštrukčne a svojím vybavením
určené len na vykonávanie určitých pracovných činností.
Pracovný stroj samohybný nie je určený spravidla na
prepravnú činnosť, |
|
|
PN
- pracovný stroj nesený je vymeniteľný stroj (nadstavba)
bez vlastného zdroja pohonu. V prepravnej polohe nie je
v styku s pozemnou komunikáciou a nie je spravidla
určený na prepravnú činnosť. Je určený len na
vykonávanie určitých pracovných činností a montuje sa na
vozidlo, ktoré je na tento účel určené a prispôsobené. |
Hore |
|
Kategória snežné
skútre LS |
|
snežné skútre, t.
j. zvláštne motorové vozidlá, ktoré sa riadia pomocou
lyží a pohybujú sa pomocou pásu alebo pásov tvoriacich
uzavretý prstenec. Na pozemných komunikáciách sa smú
používať, len ak povrch komunikácie je pokrytý
dostatočne silnou vrstvou snehu alebo ľadu, tak aby sa
záberové lišty pásu nedotýkal povrchu komunikácie. |
Hore |
|
Kategória V |
|
|
záprahové vozidlá – nemotorové
vozidlá určené predovšetkým na prepravu nákladu
pohybujúce sa pomocou zvieracej sily, ktoré sú ovládané
pohoničom tak, že sedí na sedadle pohoniča, alebo sú
ovládané z pravej strany peši idúcim pohoničom, |
|
|
bicykle –
nemotorové vozidlá pohybujúce sa pomocou ľudskej sily
šliapaním do pedálov, ktoré sú ovládané cyklistom
pomocou riadidiel tak, že sedí na sedadle bicykla a drží
sa riadidiel, pričom pri jazde má cyklista nohy na
pedáloch, |
|
|
bicykle
s pomocným motorčekom
– bicykle, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj
pomocný motorček, |
|
|
kolobežky –
nemotorové vozidlá pohybujúce sa pomocou ľudskej sily
nožným odrážaním, ktoré sú ovládané kolobežkárom pomocou
riadidiel tak, že sedí na sedadle kolobežky alebo stojí
a drží sa riadidiel, |
|
|
kolobežky s pomocným
motorčekom –
kolobežky, pričom na pohon okrem ľudskej sily slúži aj
pomocný motorček, |
|
|
vozíky pre telesne postihnuté osoby
– vozidlá na prepravu telesne postihnutej osoby s ručným
alebo motorickým pohonom, |
|
|
ručné
vozíky –
nemotorové vozidlá určené na prepravu nákladu ovládané
peši idúcou osobou, |
|
|
motorové ručné vozíky
– motorové vozidlá určené na prepravu nákladu ovládané
peši idúcou osobou, |
|
|
jednonápravové traktory s prívesom
– motorové vozidlá s poháňanou nápravou, ktoré riadi
vodič riadidlami tak, že sedí na sedadle prívesu, |
|
|
iné,
ako sú tie, ktoré sú uvedené vyššie. |
Hore |
|