Kontrolou originality |
sa rozumie kontrola
originality a zhodnosti vozidla vykonávaná v
stacionárnom pracovisku kontroly originality alebo v
mobilnom pracovisku kontroly originality meraním a
nedeštruktívnym skúmaním zameraná na zisťovanie stôp
neoprávneného vonkajšieho zásahu do konštrukcie vozidla
alebo do dokladov vozidla v rozsahu kontrolných úkonov
ustanovených zákonom č. 725/2004 Z.z. o podmienkach
prevádzky vozidiel v premávke na pozemných
komunikáciách, všeobecne záväzným právnym predpisom
vydaným na vykonanie tohto zákona a podľa metodík
vydaných ministerstvom. Kontrolou originality sa
kontrolujú identifikátory vozidla, ktorými sú výrobcom
pridelené identifikačné číslo vozidla VIN a iné
označenia vozidla a jeho komponentov určujúce identitu
vozidla s dokladmi vozidla, ich originalita a pravosť.
|
|
|
Kontrole originality základná sa
vykonáva v rozsahu: |
|
merania a nedeštruktívneho
skúmania stôp, neoprávneného vonkajšieho zásahu do
konštrukcie vozidla alebo dokladov vozidla, |
|
porovnania identifikačných
údajov a evidenčných údajov nachádzajúcich sa na vozidle
s údajmi uvedenými v dokladoch vozidla, |
|
kontroly a posúdenia stavu
identifikátorov vozidla podľa kontrolných úkonov
ustanovených metodikou na vykonávanie kontroly
originality, |
|
porovnania identifikačných
údajov vozidla a údajov uvedených v dokladoch vozidla s
údajmi v evidencii vozidiel, ak ide o vozidlo prihlásené
do evidencie, |
|
overenia údajov o vozidle v
pátracích evidenciách na účel zistenia jeho odcudzenia
alebo na účel, či sa na vozidle nepoužila tabuľka alebo
tabuľky s evidenčným číslom alebo s osobitným evidenčným
číslom, po ktorom bolo vyhlásené pátranie. |
|
Kontrola originality skrátená |
Kontrola originality
skrátená sa vykonáva na vozidlách prihlásených do
evidencie vozidiel v Slovenskej republike, ak ich
dátum prvej evidencie je pred 1. januárom 1996; v
ostatných prípadoch sa vykonáva kontrola originality
základná.
Vykonáva sa v skrátenom rozsahu ako kontrola originality
základná. Skrátený rozsah je v kontrole a
posúdení stavu identifikátorov vozidla. |
|
Kontrola originality opakovaná
|
Kontrola originality
opakovaná sa vykonáva v čiastočnom rozsahu kontroly
originality základnej alebo skrátenej so zameraním na
kontrolu odstránenia
chýb zistených pri kontrole originality
a to do 30 dní
odo dňa vykonania
pôvodnej kontroly. |
Hore |
Ktoré vozidlá
podliehajú kontrole originality |
Systém kontroly originality
vozidiel bol zavedený zákonom č. 725/2004 Z.z. o
podmienkach prevádzky vozidiel v premávke na pozemných
komunikáciách. |
1. Kontrole originality od
1.1.2008 (725/2004 Z. z.) podliehajú vozidlá:
|
|
jednotlivo dovezené zo
zahraničia |
|
vozidlá po prestavbe |
|
3. Kontrole originality od
1.9.2009 (307/2009 Z. z.) podliehajú vozidlá ak ide o:
|
|
ide o odhlásenie vozidla do
cudzinyvozidlá po prestavbe |
|
ide o výmenu podvozka alebo
karosérie, na ktorej sa nachádza identifikačné číslo
vozidla VIN alebo |
|
identifikátor, ktorý bol
úradne pridelený |
|
ide o zmenu farby alebo
farebného vyhotovenia vozidla |
|
osoba, na ktorú sa držba
vozidla previedla, nepožiada orgán Policajného zboru ani
do 30 dní odo dňa, keď sa na ňu vozidlo previedlo, o
zápis do dokladov vozidla ako držiteľ |
Hore |
Zásady kontroly
originality |
|
Pred začatím kontroly
originality
musí prevádzkovateľ
vozidla
alebo vodič vozidla
predložiť
na kontrolu originality
doklady
v rozsahu ustanovenom všeobecne záväzným právnym
predpisom vydaným na vykonanie zákona (725/2004 Z. z.).
Bez predloženia ustanovených dokladov
technik
kontroly originality
nesmie vykonať kontrolu originality. |
|
Kontrolu originality možno
vykonať podľa voľby prevádzkovateľa vozidla na
pracovisku kontroly originality príslušnom podľa typu
pracoviska a kategórie vozidla. |
|
Počas kontroly originality
sa môže prítomný prevádzkovateľ vozidla alebo vodič
vozidla
zdržiavať len v priestoroch určených pre
zákazníka. Na výzvu poverenej osoby vykonávajúcej štátny
odborný dozor je prevádzkovateľ vozidla alebo vodič
vozidla povinný bezplatne poskytnúť vozidlo, ktoré sa
nachádza na pracovisku kontroly originality alebo v
priestoroch pracoviska, na opakované vykonanie kontroly
originality. Oprávnená osoba kontroly originality je
povinná umožniť na vlastné náklady vykonanie kontroly
originality; opakovanú kontrolu originality vykoná
technik kontroly originality pod dozorom osoby
vykonávajúcej štátny odborný dozor. |
|
Na vykonávanie kontroly
originality sa
smú používať len meradlá a prístroje,
ktorých vhodnosť bola schválená ministerstvom. Meradlá a
prístroje musia byť platne overené podľa osobitného
predpisu alebo kalibrované, ak overeniu alebo
kalibrovaniu podliehajú. |
Hore |
Vyhodnotenie kontroly
originality |
V rámci hodnotenia výsledku
kontroly originality sa posudzujú nasledovné kritériá: |
1. Stav identifikátorov vozidla -
hodnotí sa štvorstupňovou klasifikáciou: |
|
stupeň vyznačený číslom
„1“ – identifikátory vozidla sú nedotknuté, nie sú
viditeľné stopy neoprávneného vonkajšieho zásahu alebo
vonkajšie neoprávnené zásahy do konštrukcie vozidla sa
nezistili, alebo zmena identifikátorov bola spôsobená
povolenou prestavbou, |
|
stupeň vyznačený číslom
„2“ – na identifikátoroch vozidla nastala zmena
pôsobením vonkajších vplyvov a síl, sú nečitateľné alebo
ich nemožno určiť, |
|
stupeň vyznačený číslom
„3“ – údaje na identifikátoroch vozidla sú pozmenené
následkom neoprávneného vonkajšieho zásahu alebo sa
vozidlo skladá z častí s odlišnými identifikačnými
údajmi, alebo sa zistili neoprávnené zásahy do
konštrukcie vozidla, alebo sa zistili neoprávnené zásahy
do časti, na ktorej sa nachádza identifikačné číslo
vozidla VIN,, |
|
stupeň vyznačený číslom
„0“ – údaje na identifikátoroch vozidla chýbajú
alebo došlo k odstráneniu tej časti karosérie, na ktorej
výrobca umiestnil identifikačné číslo vozidla VIN. |
|
2.
Stav požadovaných
dokladov - hodnotí
štvorstupňovou klasifikáciou: |
|
stupeň vyznačený číslom
„1“ – požadované doklady nenesú žiadnu známku
nepravosti a údaje v nich uvedené zodpovedajú údajom na
identifikátoroch kontrolovaného vozidla alebo zmena
údajov je spôsobená povolenou prestavbou vozidla, |
|
stupeň vyznačený číslom
„2“ – požadované doklady nenesú známku nepravosti,
ale údaje v nich uvedené sa pravdepodobne z dôvodu
chybného zápisu nezhodujú s údajmi na identifikátoroch
kontrolovaného vozidla, |
|
stupeň vyznačený číslom
„3“ – niektorý z požadovaných dokladov vozidla má
pozmeňované údaje alebo je falzifikát, |
|
stupeň vyznačený číslom
„0“ – údaje v dokladoch sú nečitateľné alebo
chýbajú. |
|
3.
Stav údajov v evidencii
vozidiel sa
hodnotí štvorstupňovou klasifikáciou: |
|
stupeň vyznačený číslom
„1“ – údaje v evidencii vozidiel a zhodujú s údajmi
na identifikátoroch kontrolovaného vozidla a
požadovaných dokladoch v plnom rozsahu alebo zmena
údajov je spôsobená povolenou prestavbou vozidla, |
|
stupeň vyznačený číslom
„2“ – údaje v evidencii vozidiel sa pravdepodobne z
dôvodu chybného zápisu nezhodujú s údajmi na
identifikátoroch kontrolovaného vozidla v plnom rozsahu, |
|
stupeň vyznačený číslom
„3“ – v evidencii vozidiel sa našiel záznam o
pátraní, |
|
stupeň vyznačený číslom
„0“ – v evidencii vozidiel sa nenašiel záznam o
kontrolovanom vozidle. |
Hore |
Na základe
výsledku hodnotenia
stavu identifikátorov vozidla, stavu požadovaných
dokladov a stavu údajov v evidencii vozidiel
môže byť vozidlo hodnotené ako: |
|
spôsobilé na premávku na
pozemných komunikáciách, |
|
dočasne spôsobilé na
premávku na pozemných komunikáciách, |
|
nespôsobilé
na premávku na pozemných komunikáciách. |
|